söndag 16 mars 2014

Varför moderat?

Ägnat en stund åt en debatt mellan Löfven och Reinfeldt. Känner att jag vill skriva några rader om hur det kommer sig att jag hela mitt vuxna liv röstat blått och nu kandiderar för (m) till både kommunfullmäktige och landstinget.

Min utgångspunkt har alltid varit ett människan i grunden vill och behöver tillhöra ett sammanhang och känna sig behövd för att livet ska kännas meningsfullt, och jag tror att det går att åstadkomma om varje människa ges förutsättningar utifrån sitt eget unika jag. Den värdegrunden finns i moderat politik.

Vi kan i Sverige vara stolta över det välfärdssamhälle som vi byggt upp, den solidaritet och tillit vi känner för varandra, och vårt gemensamma förtroende för demokratin och våra ledare. För att vi ska kunna fortsätta ha ett sådant samhälle, och för att vi även i framtiden ska kunna finansiera ett sådant samhälle krävs att människor arbetar och betalar skatt. Den moderata politiken är offensivt för arbete och mot att människor "fastnar" i ett bidragsberoende.

Mitt hjärta finns i att barnen är det viktigaste vi har, och jag tycker att vi alla ska göra allt som står i vår makt för att varje barn ska få en trygg uppväxt. Då behövs det ett välmående och ansvarstagande välfärdssamhälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar